KC-46 | هوافضای جوان

KC-46

KC-46 هواپیمایی است نظامی که توسط بوئینگ طراحی و ساخته شده. از این هواپیما هم به برای سوخت رسانی هوایی و هم برای ترابری نظامی استفاده می‌شه. البته هنوز توسعه‌ی این هواپیما تکمیل نشده و قراره که تا سال ۲۰۱۸ به صورت عملیاتی رونمایی بشه. اولین پرواز این هواپیما اخیرا یعنی در سال ۲۰۱۵ انجام شده.

سوخت رسانی هوایی

سوخت رسانی هوایی

سال ۲۰۱۱ نیاز نیروی هوایی آمریکا به یک هواپیمای سوخت رسان مطرح شد که در ادامه منجر به تولید هواپیمای KC-46 شد. سال ۲۰۱۳ اولین نمونه‌های این هواپیما تولید شد. قصد نیروی هوایی آمریکا برای مطرح کردن چنین نیازی جایگزین کردن هواپیمایی با عملکرد بهتر به جای هواپیمای KC-135 بود. در برنامه‌های نیروی هوایی آمریکا آمده بود که ۱۰۰ فروند از هواپیماهای قدیمی KC-135 با هواپیمای KC-46 جایگزین شوند.

سوخت رسانی همزمان به دو جنگنده

سوخت رسانی همزمان به دو جنگنده

بوئینگ برای طراحی این هواپیما تصمیم گرفت که هواپیمای ۷۶۷ رو به عنوان پایه قرار داده و با تغییر در شکل این هواپیما ماموریت مورد نظر رو انجام بده. انجام ماموریت سوخت رسانی هوایی با مشکلاتی مواجهه که باید در طراحی هواپیما حتما لحاظ بشه از جمله این که در زمانی که سوخت از هواپیما خارج می‌شه وزن هواپیما کاهش پیدا می‌کنه، این موضوع باعث می‌شه که هواپیما نیروی لیفت کمتری برای پرواز کروز نیاز داشته باشه، بنابراین برای اینکه نیروی لیفت خودش رو کم کنه یا باید سرعتش رو کم کنه یا این که ارتفاع خودش رو تغییر بده، در حالی که در موقع سوخت رسانی باید این دو پارامتر ثابت باشند تا عملیات سوخت رسانی بدون مشکل انجام بشه. در تصویر زیر واحد کنترل سوخت رسانی که در هواپیما وجود داره نشون داده شده.

کنترل عملیات سوخت رسانی

کنترل عملیات سوخت رسانی

با اینکه هنوز از عمر این هواپیما چیزی نگذشته کشورهایی برای به خدمت گرفتن این هواپیما در نیروی هوایی خودشون درخواست هایی به بوئینگ داده‌اند. سال ۲۰۱۵ نیروی هوایی ژاپن طی قرار دادی سه فروند از این هواپیما رو به علاوه آموزش‌های لازم برای عملیاتی کردن این هواپیما از بوئینگ خریداری کرد. پنتاگون اجازه فروش این هواپیما رو به اسرائیل صادر کرده و احتمالا در آینده اسرائیل هم یکی از استفاده کننده‌های از این هواپیما باشه. فیلم زیر نحوه سوخت رسانی این هواپیما رو نشون می‌ده.

رقیب جدی تانکر سوخت رسان KC-46 هواپیمایی است که توسط ایرباس تولید می‌شه. این هواپیما Airbus A330 MRTT نام داره و خیلی از مشتری‌ها این هواپیما رو به هواپیمای بوئینگ ترجیح می‌دهند؛ مثلا نیروی هوایی لهستان و کره جنوبی بین این دو هواپیما، هواپیمایِ ساخت ایرباس رو انتخاب کردند.

از لحاظ برد پروازی هواپیمایی که توسط ایرباس ساخته شده عملکرد بهتری داره و برد اون ۴۳۹۸.۵ کیلومتر بیشتره. اما از لحاظ سقف پروازی هواپیمای بوئینگ ۸۰۰۰ پا بالاتر می‌پره. سرعت کروز هواپیمای A330 MRTT حدود ۱۰۵.۵۶ کیلومتر بر ساعت بیشتره. نیروهای هوایی کشورهای مختلف با توجه به ماموریت‌هایی که دارند تشخیص می‌دهند که عملکرد کدوم هواپیما به ماموریت اون‌ها نزدیکتره و اون هواپیما رو خریداری می‌کنند.

Airbus A330 MRTT

Airbus A330 MRTT

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : حداقل دو ۲ نفر
وزن محموله : ۲۹,۵۰۰ کیلوگرم
طول بدنه : ۵۰.۵ متر
طول دهانه بال : ۴۸.۱ متر
وزن خالی : ۸۲,۳۷۷ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۱۸۸,۲۴۰ کیلوگرم
قدرت هر موتور : ۲۸۲ کیلونیوتون

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۱۰۴۶ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز : ۸۵۱ کیلومتر بر ساعت
برد : ۱۲,۲۰۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۴۰,۱۰۰ پا

منابع :

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/exclusive-meet-the-usafs-long-awaited-kc-46a-pegasus-t-1675663600

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-46_Pegasus


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.