اثر زمین( ground effect) | هوافضای جوان

اثر زمین( ground effect)

علت اصلیِ تولید نیروی لیفت اختلاف فشار بین بالا و پایین بالِ هواپیماست. این اختلاف فشار همچنین باعث می‌شود که هوا از پایین بال به سمت بالای آن حرکت کند و در نتیجه گردابه‌هایی را در نوک بال تشکیل می‌دهد. تولید این گردابه‌ها باعث افزایش نوعی از درگ به نام درگِ القایی می‌شود.

wing tip vortex

 

حال اگر هواپیما در نزدیکی سطح زمین باشد، گردابه‌ها به خاطر حضور زمین به طور کامل تشکیل نمی‌شوند و در نتیجه درگ کاهش پیدا می‌کند. همچنین به خاطر حضور زمین یک بالشتکِ هوا در زیر بال ایجاد شده و باعث افزایش فشار پایین بال و در نتیجه افزیش لیفت می‌شود. “اثر زمین” باعث می‌شود که خلبان احساس کند روی هوا شناور است.

اثر زمین باعث کاهش مسافت برخاست و افزایش مسافت فرود می‌شود، بنابراین در هنگام برخاست یک اثر کمک کننده و در هنگام نشستن یک اثر مزاحم به حساب می‌آید.

دقت کنید که این اثر فقط مربوط به زمین نیست و حرکت نزدیک به آب هم موجب ایجاد این اثر می‌شود. بعضی از هواپیماها طوری طراحی می‌شوند که در فاصله‌ی کمی از آب و با کمکِ همین اثر پرواز کنند.

CaspianSeaMonsterLoonPhoto


5 دیدگاه در ”اثر زمین( ground effect)

  • ۴ اسفند ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۲ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام
    هواپیمایی ک عکسش بالا هست و ظاهر عجیبی داره رو میشه معرفی کنید

    پاسخ
    • ۸ اسفند ۱۳۹۴ در ۱۲:۱۷ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام:)
      اسم این هواپیما “هیولای دریای کاسپین” یا Caspian Sea Monster ست. یه هواپیمای روسی که در سال ۱۹۶۶ تست‌های اون انجام شده. همونطور که در بالا گفته شد این هواپیما با تکیه بر اثر زمین و در ارتفاع کمی از سطح دریا پرواز می‌کنه.

      پاسخ
  • پینگ‌بک: AH-56 Cheyenne | هوافضای جوان

  • ۱۲ تیر ۱۳۹۵ در ۱۰:۲۰ ق.ظ
    پیوند یکتا

    فکر می کنم جریان هوا از زیر بال میاد روی بال !

    پاسخ
    • ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ در ۱:۳۳ ق.ظ
      پیوند یکتا

      بله، درسته. اصلاحش کردم.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.