بوئینگ ۷۶۷ | هوافضای جوان

بوئینگ ۷۶۷

هواپیمای دوربرد بوئینگ ۷۶۷ از جمله هواپیماهای پهن‌پیکر محسوب می‌شه که تونسته با عملکرد خوبش سهم زیادی از بازار رو به خودش اختصاص بده. این هواپیما اولین هواپیمای پهن پیکر دو موتوره ای است که ۱۰۰۰ فروند از اون به مشتری‌ها تحویل داده شده. در سال ۱۹۸۱ این هواپیما برای اولین بار پرواز کرد و تولید اون هم در همون سال شروع شد و تا حالا ادامه پیدا کرده.

ایرلاین‌های آمریکایی مشتری‌های اصلی این هواپیمای آمریکایی هستند. این خطوط هوایی از ۷۶۷ برای مسیرهای آمریکای شمالی به اروپا استفاده می‌کنند. تا سال ۲۰۱۶ تقریبا ۱,۰۸۳ فروند از این هواپیما تحویل داده شده و ۱,۱۶۳ فروند از اون هم ثبت سفارش شده. ۷۴ ایرلاین دنیا از بوئینگ ۷۶۷ سفارش داده‌اند که این نشون از اقبال عمومی ایرلاین‌ها داره. به دلیل این که این هواپیما مسافت های زیادی رو طی می کنه باید به گونه ای باشه که مسافرین خسته نشوند در تصویر زیر می تونید داخل این هواپیما رو ببینید.

داخل هواپیما 767

داخل هواپیما ۷۶۷

ایرلاین دلتا که متعلق به کشور آمریکا است ۹۵ فروند از این هواپیمای پهن‌پیکر داره که بزرگترین کاربر ۷۶۷ محسوب می‌شه. رقبایی که برای ۷۶۷ ذکر کرده‌اند همگی ساخت شرکت ایرباس و از مدل‌های A300 ،  A310 و A330-200 هستند.

767 متعلق به ایرلاین دلتا

767 متعلق به ایرلاین دلتا

خطوط هوایی برای کم کردن هزینه‌های خودشون و به دست آوردن سود بیشتر تقاضای هواپیمایی با مصرف سوخت بهینه داشتند. بوئینگ هم برای این که درخواست مشتری‌ها رو اجابت کنه تصمیم گرفت که ۲۰ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های عملیات هواپیما رو کم کنه. برای این کار توجه زیادی روی بال هواپیما و موتورهای اون داشت. ۲۶۰۰۰ ساعت تست تونل باد برای هواپیمای ۷۶۷ انجام شد تا بالاخره طرح بهینه بدست اومد.

جنس بدنه هواپیما از مواد کامپوزیتی و آلومینیومی است. این ترکیب مواد باعث شده که وزن هواپیما به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کنه. کاهش وزن در هواپیما به معنی به دست آوردن سود بیشتر از یک هواپیماست. موتورهای ۷۶۷ از نوع توربوفن هستند تا بتونند علاوه بر این که با سرعت بالایی حرکت می‌کنند مصرف سوخت پایینی هم داشته باشند.

نحوه قرارگیری موتورها

نحوه قرارگیری موتورها

انواع مدل :

مدل‌های هواپیمای ۷۶۷ رو می‌شه از لحاظ مختلفی مورد بررسی قرار داد. یکی از جنبه‌های تقسیم ‌بندی این هواپیما اندازه یا همون طول بدنه است. بوئینگ ۷۶۷ از سه مدل مختلف از لحاظ طول ساخته شده. یکی دیگه از جنبه‌های تقسیم‌ بندی این هواپیما از لحاظ برد است. برد بعضی از مدل‌های بوئینگ ۷۶۷ افزایش داده شده. علاوه بر این‌ها مدل‌های نظامی از اون وجود داره که ماموریت اونها کاملا با هواپیمای مسافربری متفاوته. در زیر تعدادی از این مدل ها معرفی شده اند.

  • ۷۶۷-۲۰۰ : اولین مدلی که از هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ تولید شد همین مدل بود. این هواپیما اولین بار توسط ایرلاین یونایتد برای مسیرهای داخلی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. این مدل خودش به انواع مختلفی تقسیم می شه مثلا مدل ۷۶۷-۲۰۰ER که بردش نسبت به قبل بیشتر شده یا این که همین مدل به یه هواپیمای باربری تبدیل شد.
مدل باربری 767

مدل باربری ۷۶۷

  • ۷۶۷-۳۰۰ : تغییری که تو این مدل ایجاد شد این بود که طول اون به اندازه‌ی تقریبا ۶.۵ متر افرایش پیدا کرد. برای افزایش طول بدنه به مدل قبلی یه مقطع در جلوی بال و یه مقطع هم در پشت بال اضافه کردند. این مدل هم خودش به انواع مختلفی تقسیم می‌شه که از لحاظ برد با همدیگه فرق می‌کنند. سال ۱۹۸۶ اولین بار ایرلاین ژاپن این هواپیما رو به خدمت گرفت.
  • ۷۶۷-۴۰۰ER : سال ورود این هواپیما به سال ۲۰۰۰ برمی‌گرده. این مدل بزرگترین مدل هواپیمای ۷۶۷ است و تقریبا ۶.۵ متر از مدل قبلی بزرگتره. علاوه بر این بال این هواپیما هم بلندتر و تقریبا ۴ متر بزرگتر از مدل‌های قبلیه.

هواپیمای ۷۶۷ برای ماموریت‌های نظامی هم مورد استفاده قرار گرفته. بوئینگ با تغییراتی تو این هواپیما، اون‌ها رو از ماموریت مسافربری به تانکرهای سوخت‌رسان و یا هواپیماهایی با ماموریت‌های مخابراتی تبدیل کرد.

767 با ماموریت های مخابراتی

767 با ماموریت های مخابراتی

مشخصات فنی : برای مدل ۳۰۰-

تعداد خدمه : ۲ نفر
ظرفیت : حداکثر ۳۵۱ نفر
طول بدنه : ۵۴.۹ متر
طول دهانه بال : ۴۷.۶ متر
وزن خالی : ۸۶,۰۷۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۱۵۸,۷۶۰ کیلوگرم

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۰.۸۶ ماخ
سرعت کروز : ۰.۸۰ ماخ
برد : ۷,۸۹۰ کیلومتر
طول باند برخاست : ۲,۴۱۰ متر
سقف پرواز : ۴۱,۱۰۰ پا
قدرت هر موتور : ۲۲۰ کیلونیوتون
سه نمای 767

سه نمای ۷۶۷

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_767

http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=104

http://www.boeing.com/commercial/767/


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.