A350 | هوافضای جوان

A350

یکی از جدیدترین هواپیماهای دنیا که توسط ایرباس تولید اون شروع شده هواپیمای A350 است. این هواپیما از نوع هواپیماهای مسافربری دوربرد و پهن پیکر محسوب می شه. قسمت عمده ای از مواد به کار هم در بدنه و هم در بال از کامپوزیت ها هستند. این هواپیما رو ایرباس به جای A340 طراحی و تولید کرد تا بتونه با هواپیمایی مثل بوئینگ ۷۷۷ و ۷۸۷ رقابت کنه.

هواپیمای A350 جفت هواپیمای A330 تلقی می شه و تنها از لحاظ آیرودینامیک بدنه و موتور یک سری تغییرات داشته. طراحی این هواپیما به سال ۲۰۰۴ بر می گرده البته دو سال بعد ایرباس به خاطر انتقاد مشتری هایش اون رو تغییراتی داد و به اسم A350 XWB وارد بازار کرد.

از عمر این هواپیما زیاد نمی گذره به خاطر این که اولین پروازی که این هواپیما داشته سال ۲۰۱۳ بوده و برای اولین بار ایرلاین قطر در سال ۲۰۱۵ از اون در مسیرهای پروازی خودش استفاده کرد. تا سال ۲۰۱۶ تعداد سفارشات این هواپیما به ۷۷۷ فروند رسید اما در سه سال اخیر تعداد سفارشات کنسل شده بیشتر از سفارشات جدید بوده.

A350 متعلق به ایرلاین قطر

A350 متعلق به ایرلاین قطر

تکنولوژی بالایی که تو این هواپیما به کار رفته باعث شده که این هواپیما نسبت به رقبای خودش ۱۰% هزینه های تعمیرات کمتری داشته باشه و این که وزن خالی اون ۱۴% کمتر باشه. با کمتر شدن هزینه های عملیات، این هواپیما می تونه سودآوری بیشتری داشته باشه و این عامل ایرلاین های دنیا رو برای خرید این هواپیما ترقیب می کنه.

گفته شده که شکل دماغه ای که در A350 استفاده شده به گونه است که از لحاظ آیرودینامیکی کارایی بیشتری داره. این هواپیما در بین هواپیماهای که پهن پیکر و یک طبقه هستند بزرگترین بال رو داره. برای این که طراحی هواپیمای A350 از لحاظ آیرودینامیکی در شرایط خوبی باشه ۴۰۰۰ ساعت آزمایش های تونل باد گذرونده.

A350 در ایرشو

A350 در ایرشو

همون طوری که در تصاویر دیدید این هواپیما از دو موتور توربوفن استفاده می کنه قدرت این موتورها به گونه ای است که قادر است تقریبا ۳۰۰ تن رو از روی زمین بلند کنه. مصرف پایین سوخت در موتورهای نسل جدید این هواپیما ایرلاین ها رو برای خرید این هواپیما مشتاق می کنه.

انواع مدل ها :

اگرچه مدت کمی از تولید این هواپیما می گذره ولی تا حالا سه مدل اصلی از اون تولید شده و در حال پروازه.

۱- A350-900 : به طور متداول این مدل از هواپیمای A350 به تعداد ۳۲۵ ظرفیت داره. دو مدل از همین مدل منشق شده. یکی برای باربری و یکی هم مدلی که برد اون زیاد شده بود. ایرلاین فیلیپین قصد داره از این مدل برای مسیر مالینا به نیویورک استفاده کنه.

۲- A350-1000 : بلندترین مدل هواپیمای A350 همین مدله. ظرفیت این پرنده به ۳۶۶ صندلی افزایش پیدا کرده. به دلیل این که نسبت به مدل قبل بزرگتر شده بود ارابه های فرود باید تغییر می کردند بنابراین ارابه های فرود اصلی اون تغییر کردند. قطر اولین ایرلاینی بود که از این مدل استفاده کرد.

۳- A350-800 : این مدل هم کوچکترین مدل تلقی می شه. برای مسیرهای دوربردی که تعداد مشتری های پایینی وجود داره وجود این هواپیما برای یه پرواز بدون توقف می تونه کار ساز باشه. ایرباس همچنان در حال توسعه این مدل است و قصد داره که با تغییر در بدنه هواپیما اون رو سبک تر کنه.

A350

A350

مشخصات فنی : برای ۱۰۰۰ آورده شده است

طول بدنه : ۷۳.۷۸ متر
طول دهانه بال : ۶۴.۷۵ متر
ارتفاع : ۱۷.۰۸ متر
حداکثر وزن برخاست : ۳۰۸ تن
وزن خالی : ۱۵۵ تن

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۰.۸۹ ماخ
سرعت کروز : ۰.۸۵ ماخ
برد : ۱۴,۸۰۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۴۳,۱۰۰ پا
سه نمای A350

سه نمای A350

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350_XWB
http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a350xwbfamily/a350-900/
http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a350xwbfamily/


4 دیدگاه در ”A350

  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ در ۲:۰۴ ب.ظ
    پیوند یکتا

    ببخشین یه سوال بی ربط می پرسم:

    رادر سطح پایدار کننده نیست، درسته؟
    اما چرا وقتی یه موتور هواپیما بره میگن که باید با رادر کنترل و پایدارش کرد؟

    پاسخ
    • ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ در ۴:۰۷ ب.ظ
      پیوند یکتا

      رادر جزء سطوح پایداری و کنترل است. هم وظیفه پایداری رو برعهده داره و هم وظیفه کنترلی.

      پاسخ
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ در ۸:۰۸ ب.ظ
    پیوند یکتا

    جناب مهندس تقی زاده, آیا این هواپیما رو مناسب ناوگان هوایی ما میدونین؟ دلایل خودتون رو شفاف میگید؟

    پاسخ
    • ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۲:۳۱ ب.ظ
      پیوند یکتا

      خرید هواپیما و چیدمان ترکیب یه ناوگان کار علمی و بسیار پیچیده است به دلیل اینکه چندین علم مختلف باید همکاری داشته باشند. تنها نوع هواپیما مشخص نمی کنه که این هواپیما برای ناوگان مناسبه یا نه عوامل دیگه ای هم مهم هستند مثل این که چندتا از این هواپیما برای ناوگان مناسبه ؟ برای نظر دادن در ابتدا به یه سری از داده ها احتیاج است که از روی اون ها تشخیص بدیم تقاضا برای مسیرهای دوربرد چه طوره و … بنابراین اظهار نظر دقیق در این مورد امکان پذیر نیست.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.