وینگلت | هوافضای جوان

وینگلت

در درس درگ القایی دیدیم که یکی از روش‌های کاهش درگ القایی استفاده از وینگلت است. در این مجموعه عکس انواع مختلف وینگلت را بررسی می‌کنیم.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

یکی از معمول‌ترین وینگلت‌ها در این شکل نشان داده شده است.

1

در این نوع وینگلت برای کاهش ورتکس‌ها از سطح بسته در انتهای بال استفاده شده است.

Colca-condor-c03

در دو شکل بعدی، می‌توانید وینگلت‌های عجیبی که برای طراحیِ آنها از شکل انتهای بال پرندگانی مانند کرکس الهام گرفته شده است را مشاهده کنید.

1041849

AN-2%20%20Winglets

800px-Grob_G103C_Glider

در این شکل نوع دیگری از وینگلت که تقریبا برعکس نوع متداول است را می‌بینید. در این هواپیمای خاص ارابه‌ی فرود در وینگلت قرار گرفته است.

DG1000_glider_crop

در بعضی موارد زاویه‌ی سوئیپ انتهای بال، از ابتدای آن بیشتر است. توزیع متفاوت زاویه‌ی سوئیپ نوع دیگری از وینگلت را ایجاد می‌کند که می‌توانید در این شکل ببینید.

Wingletdetail

کمپانی ایرباس، در هواپیماهای زیادی از وینگلت نشان داده شده در شکل استفاده کرده است. همانطور که مشاهده می‌کنید این وینگلت هم در بالا و هم در پایین بال گسترش پیدا کرده است.

RingWing

ایده‌ها برای رفع مشکل درگ القایی آنقدر گسترده‌اند که در بعضی موارد به جای استفاده از وینگلت بال‌ها بهم متصل شده‌‍‌اند! به بال‌های هواپیمای نشان داده شده، بال‌های حلقه‌ای می‌گویند.

unnamed

نمونه‌ی دیگری از هواپیماهای با بال متصل بهم.


10 دیدگاه در ”وینگلت

  • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۵ ب.ظ
    پیوند یکتا

    با سلیقه و حوصله حمع اوری شده, لایک

    پاسخ
    • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱:۲۸ ب.ظ
      پیوند یکتا

      ممنون:)

      پاسخ
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۵:۰۸ ق.ظ
    پیوند یکتا

    ما در طراحی هواپیما, دنبال چه میزان لیفت برای مسافربری ها هستیم؟!! چه معیاری برای بیان این میزان داریم

    پاسخ
    • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۲:۵۹ ب.ظ
      پیوند یکتا

      لیفت هواپیما باید به اندازه ای باشه که بتونه به نیروی وزنش غلبه کنه و اون رو تو هوا نگه داره.

      پاسخ
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۵:۳۷ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام.منظور از کار کردن در نقطه طراحی و خارج از طراحی چیه؟(off design)لطفا توضیح بدین

    پاسخ
    • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱:۰۳ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام. در هنگام طراحی یک موتور اون رو برای شرایط خاصی طراحی می کنند. مثلا در یک دما و فشارِ محیط مشخص، نرخ جریان ورودی مشخص، نسبت فشار کمپرسور مشخص و… .این موتور تو شرایط طراحی بهترین عملکرد رو داره. حالا اگه تو شرایطی متفاوت با شرایطی که براش طراحی شده کار کنه، می گن که داره تو حالت خارج از نقطه ی طراحی کار می کنه و معمولا عملکردش افت می کنه. موتوری خوبه که نه تنها تو شرایط طراحی خوب کار کنه، بلکه اگه از شرایط طراحی هم خارج شدیم، عملکردش چندان افت نکنه.

      پاسخ
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۹ ق.ظ
    پیوند یکتا

    هوافضای جوان : « در درس درگ القایی دیدیم که یکی از روش‌های کاهش درگ القایی استفاده از وینگلت است. در این مجموعه عکس انواع مختلف وینگلت را بررسی می‌کنیم. »
    پس چرا تو مسابقات هوافضای دانشگاه شریف داور مسابقات اینقدر اصرار داشت که به ما بفهمونه وینگلت سبب افزایش درگ القایی میشه ؟؟؟ کدوم درسته بالاخره ؟

    پاسخ
    • ۷ خرداد ۱۳۹۵ در ۸:۵۷ ب.ظ
      پیوند یکتا

      عجیبه که چنین حرفی زده بودند. اینکه وینگلت برای کاهش درگ القایی طراحی شده چیزی نیست که قابل تردید باشه.

      پاسخ
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ در ۶:۳۴ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام استاد خیلی از شما ممنون بابت این کانال خوبتون من معلم هستم بچههای مدرسه خیلی به هواپیما علاقهمند هستند منم کانال شما رو بهشون معرفی کردم لطف کنید اگه میشه نحوه ساخت این هواپیماهای(کاغذی. چوبی .فومی ویا گلایدروغیره) که میشه تومدرسه ساخت روتو کانال بگذارید امیدوارم در زندگی موفق باشید

    پاسخ
    • ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ در ۲:۳۷ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام، خیلی خوشحالیم که از سایتمون راضی هستید و به شاگرداتون معرفیش کردید. ممنونیم:)
      تو قسمت کارگاه سایت، آموزش ساخت وسایل پرنده گذاشته شده که بچه ها می تونن با کمک اونها وسیله‌هایی که دوست دارند رو بسازند. در آینده هم آموزشهای ساخت بیشتر و دقیق تری رو خواهیم گذاشت.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.